Poniżej zamieszczamy scenariusze lekcji do wykorzystania przez nauczycieli języka polskiego uczących w gimnazjach bądź liceach. Przedstawione materiały to propozycje zajęć poświęconych językowi polskiemu zgodne z zapisem podstawy programowej przygotowane przez językoznawców, wykładowców Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz nauczycieli gimnazjalnych i licealnych. Uczniowie, wykorzystując słowniki oraz korpus, mogą na lekcji zbadać m.in. znaczenia słów języka polskiego, ich pochodzenie oraz zmienność w czasie, opisać metafory pojęciowe leżące u podstawy różnych konstrukcji językowych czy też przeanalizować możliwości słowotwórcze języka polskiego. Wierzymy, że zajęcia prowadzone zgodnie z zamieszczonymi projektami lekcji posłużą zwiększeniu zainteresowania uczniów problematyką językoznawczą, a nauczycielom pomogą ten cel osiągnąć.
Ponadto w dwóch obszernych zbiorach scenariuszy znajdą Państwo propozycję lekcji poświęconych lekturom szkolnych sprofilowanych jednak pod kątem analizy języka i pojęć wykorzystującej możliwości Narodowego Korpusu Języka Polskiego.
Magdalena Zawisławska, Metafory w naszym życiu, nasze życie w metaforach
Iwona Burkacka, Ćwiczenia słowotwórcze z wykorzystaniem NKJP
Marzena Kamińska, Zbiór scenariuszy lekcji, cz. I
Marzena Kamińska, Zbiór scenariuszy lekcji, cz. II
Marcin Będkowski, „Odpowiednie dać rzeczy słowo“. Charakterystyka języka Cypriana Norwida
Ewelina Stachura, Castingowe dzieci. Kształcimy nasze umiejętności językowe
Marzena Mroczek, Ile Norwidowskiego piękna jest w nas? Jaka metoda badawcza – taka odpowiedź
Korpus milionowy z instrukcją obsługi interfejsu okienkowego